شهردار خامنه: مسجد میرپنج به عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهر خامنه متأسفانه مورد بی مهری و کم لطفی قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی خامنه، مهندس نیکورأی به همراه مهندس نظافتی عضو شورای اسلامی شهر از مسجد تاریخی میرپنج خامنه بازدید نمود.

شهردار خامنه در حاشیه این بازدید، از نحوه نگهداری و وضعیت حال حاضر این بنای تاریخی انتقاد کرد و گفت: مسجد میرپنج که یکی از آثار تاریخی فاخر شهر خامنه بوده و سبقه ای چندین ساله دارد متأسفانه مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته و در سال های اخیر به حال خود رها شده است.
وی با اشاره به ضرورت توجه و حفظ آثار و میراث فرهنگی اظهار داشت: شهر خامنه منتسب به خاندان بزرگوار مقام معظم رهبری بوده و از غنای تاریخی و فرهنگی والایی برخوردار است و همین موضوع، اهمیت حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی این شهر را دو چندان می‌کند.
نیکورأی با اشاره به پیشینه غنی مسجد میرپنج به عنوان یک بنای ارزشمند تاریخی-‌مذهبی و لزوم نگه‌داری و حفاظت از مساجد به‌عنوان کانون‌های مهم شکل‌گیری فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی، اظهار داشت: اجرای اقدامات حفاظتی و مرمتی مؤثر برای کاهش آسیب های وارده و پیشگیری از فرسایش بیشتر و تخریب احتمالی این مسجد، بایستی از اولویت‌های اصلی تمامی دستگاه های اجرایی ذیربط از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد.
وی ادامه داد: در این خصوص تلاش خواهیم کرد تا با پیگیری های مکرر و انجام مکاتبات لازم، بیش از پیش توجه مسئولین محترم استانی و شهرستانی را به این بنای ارزشمند تاریخی جلب نماییم.

 

مسجد منقش و تاریخی میرپنج خامنه در مقابل شهرداری و در کوچه‌ای به همین نام واقع شده است. این مسجد در تاریخ ۱۲۸۴ هجری قمری توسط حسین خان میرپنجه سردار توپخانه مظفر الدین شاه قاجار بنا نهاده شده و در سال ۱۳۸۶ با شماره ۱۹۵۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

IMG_7073 IMG_7081 IMG_7097 IMG_7103 IMG_7107 IMG_7087